Aldous
Huxley:
VRLI NOVI SVIJET,
Izvori, Zagreb
1998.
Žarko
Milenić
Aldous
Huxley, znameniti engleski pisac, napisao je 1932.
godine roman "Vrli novi svijet" koji, nastao nakon
romana "Mi" Evgenija Zamjatina (1922) i prije "1984"
(1949) Georgea Orwella, spada u red tri glavna romana
antiutopije 20. stoljeća (distopije ili crne utopije),
odnosno mračne vizije budućnosti. Još su značajni,
iako manje poznati, romani "Pomračenje u podne" Arthura
Koestlera i "Čovjek je jak" Corada Alvara. Spomenuti
romani formalno spadaju u literarni žanr znanstvene
fantastike u koji Huxley (baš kao i njegov sljedbenik
Kurt Vonnegut) nije volio da ga uvrštavaju. Inače
prema proučavateljima znanstvene fantastike u ovaj
literarni žanr spadaju i Huxleyovi romani "Majmun
i bit" (jedna još mračnija antiutopija) i "Otok" (utopija).
Radnja
romana "Vrl novi svijet" odvija se u "godini stabilnosti
F. E. (Fordove ere), 632. godine nakon rođenja američkog
automobilskog magnata Henryja Forda (1863-1947). Za
buduće stanovnike Zemlje Ford je novi Krist. Tako
je uobičajena fraza "Oh, Forde!" i njoj slične. Fordova
industrijska filozofija prisutna je u svakom obliku
života. Sjetimo se da je da je prvi Fordov vrlo uspješni
automobil "Model T" bio prvi u čijoj su proizvodnji
primjenjivane metode masovne proizvodnje, kao što
je sastavljanje na tekućoj vrpci i specijalizirani
rad. Nije slučajno što su autori stripa "Alan Ford"
Raviola i Secchi dali svom junaku baš to ime. Kako
predviđa Huxley u budućnosti bi postojala samo jedna
Svjetska država čija se stabilnost održava spletom
biološkog inženjeringa i općeg predodređivanja odlika
ljudi još prije rođenja. Ljudi nisu ništa drugo nego
djelići mozaika u političkom tijelu. U
djetinjstvu im se hipnopedijom usađuju "vrline" pasivne
poslušnosti, materijalne rastrošnosti i bezumnog promiskuiteta.
Kasnije dobijaju besplatne doze droge "some" i okupljaju
se u zajedničkim pjevalištima na obredu solidarnosti
koje redovito završavaju orgijama. Misao vodilja Svjetske
države je "ZAJEDNICA, ISTOVJETNOST, STABILNOST". Sličnost
s Orwelovim romanom "1984" je očita, iako se Orwel
više ugledao na Zamjatina od kojega je preuzeo strukturu
djela.
U
Svjetskoj državi ljudi su podijeljeni na kaste. Najniži
su poluimbecili Epsilon-minus, a najviši intelektualci
Alfa-plus. Ali postoji i znatno manji broj ljudi koji
stanuju u rezervatu odijeljeni električnim ogradama.
Ti "divljaci" se i dalje vjenčavaju, vode ljubav,
rađaju i umiru od starosti. Glavni junak je John,
"Gospodin Divljak" (dovodi ga iz rezervata Bernard,
neprilagođeni Alfa-plus, koji se ne bez razloga preziva
Marx) koji je isprva očaran budućim Londonom. Ali
se ovo oduševljenje postupno gasi i mi Johnovim očima
spoznajemo sav užas ovog totalitarističkog društva.
John koji često citira Shakespearea (naslov ovog romana
je posuđen iz "Oluje") dolazi u društvo gdje više
nitko ne čita (osim onih "nastranih" kao u romanu
"Fahrenheit 451" Raya Bradburyja), on traži ljubav
tamo gdje postoji samo seks... ovaj potonji motiv
kasnije će obrađivati mnogi pisci znanstvene fantastike.
Da spomenemo samo Huxleyevog sljedbenika satiričara
Roberta Sheckleyja.
Čitatelj
može uočiti sličnost Svjetske države sa Sjedinjenim
državama, divljaci su nalik Indijancima... Huxley
je posjetio Ameriku 1926. i 1931. godine prije nego
što je napisao "Vrli novi svijet". U jednom pismu
kaže za Kaliforniju: "Materijalno, to je najdalje
učinjen korak prema Utopiji ikada viđen na našem planetu."
Ponavljao je svoje žalobno proročanstvo kako je "budućnost
Amerike budućnost svijeta".
Huxley
se često rugao Wellsovoj utopiji (fantastični "kalifornijski"
svijet) "Ljudi nalik na bogove" (1923). Ali nije bio
"najveći anti-Wellsovac svih vremena" kakvim ga je
proglasio Anthony Burgess, autor antiutopije "Mehanička
naranča" i romana "1985", nadahnutog Orwellom. Naprotiv,
s Wellsom Huxleya vežu mnoge sličnosti. I Wells je
kritizirao stanje u društvu i u svojim izjavama i
u svojim djelima.
Huxley
je poput inženjera Zamjatina bio znanstveno naobražen.
U svom predgovoru romana iz 1946. godine napominje
kako "tema Vrlog novog svijeta nije napredak same
znanosti, već kako taj napredak djeluje na ljudske
jedinke (...) Tehnički i ideološki još smo vrlo daleko
od djece iz epruveta i bokanovskijevih skupina poluimbecila.
No tko zna što li će se sve dogoditi do šestog stoljeća
F. E?"
Nakon
pola stoljeća mnogo smo bliže tehnički i ideološki
spomenutom nego što je to Hixley mogao i pretpostaviti.
Stoga će nam ovaj sjajno napisani roman danas izgledati
aktualniji nego ikad ranije. Njegovo objavljivanje
u novom prijevodu Stanislava Vidmara u biblioteci
"Kronos", urednika Damira Mikuličića, treba pozdraviti
kao pravi izdavački poduhvat.
|