X-33:
siva odijelca, bijele kutice i skok u svemirsko gospodarstvo
Kruno
(Napomena: tekst je pisan za Futuru.)
Hej,
ovo je dobro - ja, prema klevetničkoj usmenoj predaji
slabo pritajeni ljubitelj mačeva, vračeva, tračeva
i prizemnih horrorčina, pišem za našu omiljenu i jedinu
SF mjesečnicu pravi pravcati hevivejt hardsajns tekst
prepun laičkih znanstvenih interpretacija, tehničkih
nacrta i egzaktnih podataka - nemreš bilivit, sačuvajbože
silicijski, toga ima samo u vašem gradu i anarhističkoj
prividnoj stvarnosti mrežnog kibersvemira. Dakle,
svjestan povijesne zbiljnosti, osobito za tu prigodu
obukoh kvalitetnu dugu bijelu kuticu s već izvezenim
"Dr." na gornjem džepiću i odlučnim pokretom natakoh
naočale s pet centimetara debelim staklima u smeđkastim
pravokutnim plastičnim socijalnim okvirima. Razbaruših
svoj centimetar kosurine, pritegoh štofene hlače dvostrukim
40-pinskim kablom za čvrsto diskovlje, navukoh rasparene
čarape naopako i razuzlah vezice na pohabanom tenisicovlju,
tako da mogu na njih nagaziti u odlučnim trenucima.
Kvragu, postadoh li introvertirani i stvarnosti nesvjesni
čovječuljčić u bijeloj kutici, ili što?
I
tako, dok neki, khm, ljudi, posljednje desetljeće
naprosto obožavaju nezdrave sportove poput nediskriminativnog
klanja svih i svega redom gdje god stignu, neki drugi
najozbiljnije razmišljaju o tako prozaičnim sitnicama
kao što je komercijalizacija svemira. No, dobro, zasad
barem orbitalnog, ali malo po malo, zar ne? I evo
nam odmah najvažnijeg pitanja: znate li koliko danas
košta poslati pola kile tereta (funtu) u nisku orbitu,
koristeći prebukirane kapacitete postojećeg američanskog
svemirskog čunkovlja? Ravno 10.000 (slovima: deset
tisuća) dolara. I nije nešto, ako ste namislili u
svemir poslati svoju sličicu s osobne, ali problem
ekstremno narasta ako, recimo, želite postaviti novi
geosinkroni satelit ili se na duže vrijeme riješiti
punice. Zato su ljudi otporne kože i savitljivih kralježnica,
obučeni u besprijekorna bezlična siva odijelca, ponovo
odlučili zazvati razbarušene i naoko smušene ljude
u bijelim kuticama, i dati im novi domaći zadatak.
"Dečki", rekoše im kad su došli, gladeći geometrijske
revere na sakoima i bespotrebno popravljajući svjetlucave
kravate, "mi bi gore visoko slali satelite i punice,
al' kad je fest skupo. Kad bi bilo, recimo, deset
puta jeftinije, svi bismo fino živjeli, nama bi birači
bili zadovoljni, a vi biste dobili još šuštalica za
smišljanje novih sjajnih igrački koje rade biip-zzz-biip.
Dajte riješite to, može?" A bijele kutice, škiljeći
kroz debela stakla i gazeći se po vezicama tenisica,
šmrcnuše kolektivno: "Stvarno dobijemo još novaca
za biip-zzz-biip?" "Aha", rekoše besprijekorna odijela.
"Onda nema frke, već je urađeno. Stvar se zove X-33."
Kako
se ne sjećate, ljetos sam pisao o NASA-inim trulim
kapitalističkim namjerama da rasproda postojeće Space
Shuttleove i cijeli program posve privatizira, mičući
ga iz sfera tzv. "nacionalnog interesa" u jednostavno
gospodarske. X-33 operaciju vodi NASA-in Marshall
Space Flight Center iz Huntsvillea, Alabama, a osnovna
je ideja ravno deset puta smanjiti cijenu lansiranja
tereta u nisku orbitu, na svega 1000 (tisuću) dolara
po funti, i tako učiniti svemir dostupnim širokom
tržištu. Još od 1993. godine tri velike tvrtke raznolikim
se idejama natječu za projekt slijedeće generacije
višekratno iskoristivih svemirskih letjelica - Rockwell,
McDonnell Douglas i Lockheed Martin. Izabran
još 1996. godine, naš X-33 Lockheedovo je dijete koje
se upravo sklapa i treba biti dovršen ovoga ljeta
u njihovim Skunk Works pogonima u Palmdaleu, Kalifornija,
a planirano je da tijekom 1999. godine krene na pokusne
letove s 40 milja odatle udaljenog mjesta zvanog Haystack
Butte, na području Zrakoplovne baze Edwards. Obzirom
da je ovo ozbiljan ilustrirani tekst, dotičnoga X-33
gospodičića ovdje možete i vidjeti (jednako kao i
njegovu veću buduću posve komercijalnu inačicu, zvanu
VentureStar, o kojoj ćemo poslije), doduše računalno
izrenderiranog, ali nije nimalo daleko dan kad će
stvarno dijeliti slikopisne autograme. Pravi deltoidni
plosnati i bucmasti praščić s krilcima, zar ne? Tko
bi rekao da mu je pravo ime SSTO RLV (Single Stage
to Orbit, Reusable Launch Vehicle), ili u hrvatskom
prepjevu, KSRP NDV (Kako Se Riješiti Punice, Na Duže
Vrijeme). Iskreno rečeno, konkurentska dva prijedloga
letjelica, Rockwellov i McDonnellov, uz njega djeluju
posve nezanimljivo - dosadno, već mnogo puta viđeno
raketoidno čunkovlje, dok je naši mališan pravi fakin
svoje vrste, ono što bi ozbiljni ljudi, kakvih nigdje
u blizini, nazvali stvarno revolucionarnim korakom
u povijesti astronautike. Odakle početi?
Recimo,
od pogonskoga stroja. Pogledajte malo sličice, samo
nekakva čudna uglata izbočina na njegovome zadku,
zar ne, nigdje notornih raketnih sapnica u obliku
zvona. To stoga, jer im je odzvonilo, khm. Novi se
klinac u kvartu zove redni zrakovršni pogon (linear
aerospike engine), i nije baš tako mlađahan. Smišljen
je i predlagan za uporabu još šezdesetih godina od
kalifornijske tvrtke Rocketdyne (koja ih i danas pravi,
ali je u sastavu Boeinga), ali nekako nije bilo dovoljno
igrački koje rade biip-zzz-biip da bi ugledao svjetlo
dana u primjeni - sve dosad. Da ne bude zabune, zrakovršni
pogon još uvjek kao gorivo rabi dobru staru ekološku
mješavinu tekućeg kisika i vodika, ali na sasvim drugačiji
način, koristeći slobodan uzduh kao jedan od zidova
svoje "sapnice", čega je rezultat nesputana struja
izgarajućih plinova kojom se mnogo dobija na propulzivnom
učinku, ili bar tako kažu. Uz to je znatno kompaktniji
i lakši (čak do 75%), čime zahtijeva manje potporne
trupne strukture, te je sposoban za upravljanje smjerom
potiska bez posebnih nezgrapnih kardanskih sustava
koje su negdašnja 'zvona' trebala. Ma o čemu ja to
pričam? Uzmete standardno raketno 'zvono', presiječete
ga na pola, izokrenete polovice, spojite ih, razvučete
i preokrenete naglavce, i dobili ste dobro preplašenu
kokoš na lešo koja u stvarnosti izgleda kao uglata
pravokutna struktura bočnog V presjeka, dvostruko
viša od čovjeka, u čijem je središtu skoro-pa-klasični
raketni motor, a na dva gornja oboda ravni redovi
malih potisnika. (O, dobro, pogledajte slike. Nadam
se da će ih biti uz tekst.) Samo malo, jesam spomenuo
da uz to što je jeftin, strojčić i pere, pegla, čuva
djecu i ima preporučeno fine manire? Ne? Sram me bilo.
Slijedeća
je velika X-33 novost oproštajni pozdrav s dosadašnjom
keramičkom oplatom letjelice, u korist nove metalne
slitine iznimnih termičkih karakteristika nazvane
Inconel 617. Lakša je, bazirana na niklu, a njezini
se izmjenjivi dijelovi-pločice sada sasvim lako održavaju
i ugrađuju (bukvalno s četiri zavrtnja), što dalje
doprinosi pojeftinjavanju. Razvila ga je kalifornijska
BF Goodrich Aerospace/Aerostructures Group, a prema
dostupnim podacima, pri povratku u atmosferu Inconel
617 zaštitit će ponosnog deltoidnog praščića sve do
temperatura od 1800 stupnjeva Farenheita. Eto ti ga
sad, šašavi Ameri, uporno koriste znanstveno besmislene
mjerne jedinice - dobro da znam da je to 1255,22 stupnjeva
Kelvina. Inače, ovaj odustanak od keramike je po mišljenju
prekomjerno mišićavih macho dvometraša, kakvi smo
recimo Vanja Spirin i ja, posve u redu - pa pogledajte,
zar ne bi bila ubibožna sramota da se budući star
vorsi protiv gadnih elijena vode u sisi flotama keramikom
oklopljenih letjelica? Zamislite samo, nakon par godina
bildanja i pranja Yodinih čarapa krenete u sveti rat
sa silama tame, čvrsto stežući svoju svjetlosnu sablju
i sigurni da vas nestrpljivo očekuju tata-negativac
i kakva obla djeva - a do hepienda morate u nekakvoj
vazi!? Bljak! Ovako će kostur letjelice, načinjen
od iznimno čvrstog kompozitnog epoksidno-grafitnog
materijala, biti dodatno oklopljen kako se i pristoji.
Još kad bismo ga mogli obući u poštenu kožnu jaknu...
no, pusti snovi.
Treba
dalje primijetiti da se X-33 koncept razlikuje od
dosadašnjeg svemirskog čunkovlja i po nepostojanju
izvanjskih spremnika za gorivo, karakterističnih za
Space Shuttle, koji sada čine najveći dio tijela letjelice
i između kojih se ugnijezdio tovarni prostor za prijevoz
korisnog tereta. Ali vidi ti to, nigdje nema pilotske
kabine! Smjerno pretpostavljam da su, uz očito pojeftinjenje
i na taj način, Ameri izvukli pouke iz grozne nesreće
Challengera 1986. i odlučili ništa ne riskirati -
iako ih se po potrebi prijevoza može ugodno smjestiti
u tovarni prostor, ljudi će ovaj puta ostati u sigurnosti
tenisica na stolu, limenki piva i automatiziranog
računalnog upravljanja, ili kako se to obučen u kuticu
valjda kaže, avionike. Tvrtka AlliedSignal Defense
& Space Systems iz Teterboroa, New Jersey, razvila
je tri računala koja će se brinuti o svemu, jedno
glavno i dva pričuvna, a znajući da je primjerice
zastarjela drtina na kojoj ovo pišem računalno jača
od sve elektronike koja se koristila u Apolo programu,
možete misliti da tu Intel nema što tražiti. Ujedno
treba reći da su sustavi zračenja letjelice, električne
instalacije i komunikacijski i termički sustavi isto
tako djelo AlliedSignal, dok je mehanički sletni trap
jednostavno izravno preuzet s borbenog lovca F-15
Eagle.
Posljednja
velika novost je lansirni centar, izgrađen u već spomenutom
Haystack Butteu, u koji je Sverdrup Corporation iz
St. Louisa, Missouri, do kraja prošle godine utrošila
4000 kubičnih metara betona. Nakon opsežnog testiranja,
pušten je u rad početkom svibnja, a tepaju mu da predstavlja
modernu viziju i koncept budućih svemirskih luka,
velebnih kozmodroma. (Vraga, kao da će se takvi graditi
na tlu.) Vjerojatno
ste na teveu vidjeli koje od dosadašnjih lansiranja,
goleme rakete kako jašu na plamenim buktinjama u sumrak,
uzdižuči se k tamno-modrome nebu s mamutskih betonskih
bunkera i iz krhkih rušećih struktura potpornih rampi...
e, i od toga jedva da je išta ostalo. Lansirni 'kompleks'
se ovdje sastoji od 75,7 metara (250 stopala) visokog
vodotornja, spremnika za goleme količine tekućih goriva,
osobitog hangara na tračnicama za letjelicu, lansirne
rampe, 'vatrenog bunkera' i nevelike upravljačke prostorije
skrivene u obližnjem kilometar i pol udaljenom brdu.
Naše deltoidno bucmasto prasence bit će dovezeno na
leđima specijalnog aviona i smješteno u hangar na
toj jedva asfaltiranoj kalifornijskoj pustopoljini,
gdje će ga u horizontali tetošiti do kauntdauna. Na
dan lansiranja, pomični hangar će se jednostavno povući
unatrag, ostavivši lansirnoj rampi da uspravi praščića
nad 'vatreni bunker', širok devet puta deset metara,
metar debelih betonskih zidova. I onda... puf! Ode.
Predviđeno
je da od ove godine X-33 obavi petnaestak pokusnih
letova, postižući brzine do 13 Machova i dosežući
(idiotsku) visinu od 91 kilometar (300.000 uvis poredanih
stopala), ali se neće dizati u orbitu niti nositi
koristan teret, sve u cilju skupljanja vrijednih znanstvenih
informacija, neophodnih za sigurnu izgradnju VentureStarova,
te uznemiravanje nesklonih geopolitičkih susjeda.
Zatim će ga vjerojatno staviti u onaj NASA-in astronautički
muzej, da nam se praunučići imaju čemu podsmjehivati
u trenucima dokolice. "Hehe, pradjede", zapitat će
kibernetizirani naestogodišnji hahari, žmirkajući
kroz živčane bio-projekcije prividnih stvarnosti i
žvačući genetski modificirane polužive žvakalice koje
stimuliraju moždane valove i pospješuju probavu, "zar
ste ovu kantu zvali svemirskim letalom?" "No, pa da",
reći ćete im škripavo, priključeni na svoj sustav
za održavanje života preko sto pedesete, "uzmite u
obzir da je to pokusni prototip, da je tehnologija
bila, khm, je li, ne kao danas
a da vam pokažem pravu
veliku stvar, VentureStar?" "Sori, djede, već kasnimo
na sat skijanja po metanskom snijegu na Titanu, danas
popodne. Naš UI instruktor zaprijetio je da će nas
tužiti za izgubljeno prividno vrijeme ako ne dođemo,
a znaš da njihovi odvjetnici sekundu računaju kao
godinu. Ti se nečvrsti uvrijede lakše nego vi žive
okamine. Drugi put, može?" Pa ćete VentureStar nostalgično
otići pogledati sami, iznova se čudeći toj budućoj
današnjoj mladeži... e, u vaše vrijeme... mrmlj-truć,
zanovijet...
Da,
već odadoh malu tajnu. X-33 je samo prototip, za cijelu
polovicu veličine umanjena i daleko lakša pokusna
igračka-letjelica, ali u svim dosad opisanim osobinama
posve usporediva s budućim standardnim modelom. Iskustvo
njome prikupljeno Lockheed će iskoristiti iza izgradnju
'pravog', dvostruko većeg KSRP NDV-a nazvanog VentureStar,
s kojim misli pokupiti vrhnje s predviđeno-cvjetajućeg
svemirskog gospodarstva na početku dvadeset prvog
stoljeća. VentureStar bit će veličinom i tovarnim
prostorom približan starim Space Shutteovima, ali
kako već rekoh daleko sigurniji i isplativiji, zahvaljujući
i standardiziranim spremnicima za teret koji će se
samo naizmjence utovarivati kako letjelice budu prometovale
do orbite i natrag u preciznom vremenskom rasporedu.
Hmm
no, dobro, a sada još tvrdih egzaktnih podataka
koje bezuspješno pokušavam izbjeći od početka: X-33
dugačak je nešto malo manje od 21 metar, širok
težak
ma, evo vama usporedna tablica, pa nek' Mihaela i
Bojan smisle kako će sve to složiti i isprintati.
Kad sam ja mogao preračunavati iz dijelova ekstremiteta
i težinskih funti...
Tko:
|
Space
Shuttle
|
X-33
|
VentureStar
|
Ukupna
težina pri polijetanju:
|
2.041,742
t
|
129,076
t
|
1.188,747
t
|
Dužina:
|
55,7
m (sa spremnicima za gorivo)
|
20,8
m
|
38,4
m
|
Širina:
|
23,6
m
|
23,3
m
|
38,7
m
|
Korisni
teret:
|
28,811
t
|
-
|
22,644
t
|
Korisni
prostor:
|
4,5
x 18 m
|
-
|
4,5
x 15 m
|
Zrakovršnih
strojeva:
|
-
|
2
|
7
|
Potisak
po stroju:
|
170.145,190
t x3 glavna stroja, i 1.494.565,217 t x2 boostera
|
93.012,704
t
|
195.553,539
t
|
Potisnika
po stroju:
|
1
|
10
|
14
|
Honorar
za tekst:
|
-
|
Lijepa
riječ i prijateljsko tapšanje po ramenu
|
Eto,
dragi čitatelji, sada sve znate o X-33, a prilično
toga i o VentureStaru. Zaključujući ovaj ekstremno
edukativni tekst, skromno ću najkorisnijim obavijestima
u njemu ocijeniti onu o budućoj povoljnoj cijeni podizanja
korisnog tereta u nisku orbitu, te o točnome broju
uvis poslaganih stopala broj 42 koje će X-33 dosegnuti,
postižući svoj trinaesti Mach. A ako nakon ovoga silnog
čitanja još uvijek niste apsorbirali dovoljnu količinu
tvrdih znanstvenih informacija, slobodni ste u svako
doba otići na slijedeće prividne adrese: http://x33.msfc.nasa.gov/
(za X-33), te http://www.venturestar.com/ (za VentureStar)
i vidjeti ima li štogod nova.
|