Ni
Riba Ni Meso gostuje u Via Galactici!
Ann Magill:
Magija u modernim vremenima
Prijevod: Vlatko Jurić-Kokić
W.B.
Yeats, u svom eseju "Magija" (iz Ideas of
Good and Evil, 1903.) napisao je jednu od najlucidnijih
i najtočnijih definicija:
"Magija:
Tri doktrine magije: 1) da se granice našeg uma stalno
pomiču i da se mnogi umovi mogu pretočiti jedan u
drugog, da tako kažem, pa tako stvoriti ili otkriti
jedan jedini um ili jednu jedinu energiju; 2) da se
granice naših pamćenja pomiču i da su naša pamćenja
dio jednog velikog pamćenja, onog same Prirode; 3)
da se ovaj veliki um i ovo veliko pamćenje mogu prizvati
simbolima."
Naše
shvaćanje uma i njegovih granica se promijenilo u
zadnjih tisuću godina, pod utjecajem radova ljudi
kao što su C.G. Jung, Margaret Mead i Joseph Campbell.
Na naše shvaćanje energije utjecalo je naše znanje
o elektricitetu, radio valovima i teoriji relativnosti.
Tako
je prirodno da su se simboli koje koristimo za prizivanje
"velikog uma" i "velikog pamćenja",
i kod naših likova i kod naših čitatelja, promijenili.
Jednom, prije mnogo godina, pročitala sam u enciklopediji
magije da su se čarobni štapići pravili tako da se
jasenov ili hrastov štapić omotavao bakrenom žicom
i stavljao u staklo. Drevno objašnjenje upotrebe bakra
i stakla vjerojatno bi govorilo o raznim duhovnim
svojstvima tih materijala i o kojim nebeskim sferama
oni odgovaraju. Moderni čitatelj bi prepoznao njihova
fizikalna svojstva i primijetio da se pravila antena
ili električni vodič.
Zašto
je magija važna ljudima u ovim modernim vremenima?
Iz istog razloga zbog kojeg je uvijek bila važna.
Pomaže nam da imamo veću moć. Ne neizbježno nad drugim
ljudima, nego u životu općenito. Sjedinjavajući naše
mnoge razdvojene umove u veliki um Prirode, otvaramo
sebe čuđenju i strahopoštovanju. W.B. Yeats je napisao
u jednom privatnom pismu adeptima Zlatne zore, otprilike
u isto vrijeme kad je napisao "Magiju":
"On će pomisliti da je poslan među njih da sruši
zidove koji ih dijele jedne od drugih i od izvora
njihovog života, a ne da gradi nove zidove."
Ovo
je posebno istina danas, kad nam stoljeća uništavanja
okoliša prijete izumiranjem vlastite vrste, a stare
mržnje proključavaju poslije završetka takozvanog
"hladnog rata". Još dok sam bila mlađa,
uvijek me nerviralo što mag ili čarobnjak (skoro su
uvijek muškarci) u pričama živi u vlastitom svijetu,
bez ikakve veze s ljudima na koje njegova mgija djeluje.
corey Lommand, mag u romanu na kojem trenutačno radim,
The Sphere of Bomeni, je umirovljeni arhitekt i fakultetski
profesor, dugogdišnji prijatelj i mentor junakinjine
majke. Skoro je cijeli svoj profesionalni život pokušavao
upotrijebiti svoju svijest o magiji za oblikovanje
životnog prostora običnih ljudi. Mislim da je ovo
metafora današnjeg duhovnog trenda u ovoj kulturi.
Ako i ostavimo "New Age" modu po strani,
izgleda da ljudi svih vjera traže načine kako bi inkorporirali
svoj duhovni život u svoj svakodnevni život, ne stavljajući
previše naglaska na vanjske religijske stručnjake
koji bi ih vodili.
Magija
koja nam treba danas
Prije
tisuću godina, ili čak prije stotinu godina, možda
najvažnija magija je bila sprečavanje ili stvaranje
bolesti. Ali danas, kad je tako lako dobiti lijekove
i kad ljudi u tisućama žive doslovno jedan povrh drugog,
mislim da je najobičniji oblik magije stvaranje štita.
Stvaranje štita uključuje izgradnju psihičkih filtera
i prepreka oko sebe, da se dalje od sebe zadrži neželjenu
energiju ili tjelesne ozljede. Za one koji su osjetljivi
na to, energija iz ljudskog uma je nalik radio valovima.
Ona zagušuje eter skoro identičnim frekvencijama.
Ovo je razlog zašto je teško, ali ne nemoguće, izvoditi
magiju u gradu.
Ja
najčešće koristim magiju stvaranja štita i šaljem
tu zaštitnu energiju mojim prijateljima koji je zatraže.
Pitali ste za stvaranje glamoura. Postoje ljudi koji
kažu da je u tome porijeklo pisanja: glas maga pripovjedača
koji priča u slikama tako pažljivo izabrani da mu
publika pred sobom vidi ono što on opisuje, a da čak
nisu ni svjesni da se radi o pripovjedanju priče.
Moderni psiholog bi to nazvao masovnom hipnozom. Meni
se više sviđa naziv glamour.
Nisam
sigurna da isti odaziv možete dobiti i samim čitanjem.
Mislim da je od vitalne važnosti čuti glazbu riječi.
Tom sam iskustvu došla blizu kad sam čitala djela
kao što su The Narnia Chronicles C.S. Lewisa, A Wrinkle
in Time Madeleine L'Engle i The Changeling Sea Patricije
McKillip.
Potraga
za vizijom u modernom svijetu
Vizije
koje se javljaju na potragama dolaze iznenadno, ako
uopće dođu. Dolaze kad su naše psihološke i društvene
obrane najslabije, preuzmu naša očekivanja i slike
o sebi samima, pa ih okrenu naopako. Ja sam odrasla
kao jedino dijete u prilično izoliranoj, ruralnoj,
atmosferi gdje mi je najbliži susjed bio kilometar
daleko. S toliko vremena za sebe, imala sam puno vremena
za čitanje. Naročito sam voljela drevne mitologije.
Ne vidim puno razlike između vizije koja bi se mogla
meni pojaviti i jedne od onih koje je doživio neki
moj daleki predak u tim knjigama. Ali baš kad spominjem,
meni bi mogla doći vizija putovanja s elektronima
u mikro-procesoru.
Današnja
vrijednost Grala
Gral
je, vjerujem, kristijanizirani paganski simbol smrti
i ponovnog rađanja. Međutim, čini mi se da je tu isti
slučaj kao i s alkemičarskom željom za pretvaranjem
običnih metala u zlato. Filozofski kamen koji su tražili
bio je više duhovni nego fizički. Mislim da je takva
i potraga za Gralom. Konačno, Gral se ne osvaja kad
se otkrije njegova lokacija, nego kad se postavi pravo
pitanje. Nakon što junak, Galahad u nekim verzijama,
a u drugima Percival, putuje unutra prema duši. Prema
tome, mislim da bi se metafora Grala mogla sve češće
viđati u modernom fantasyju, kako ljudi kreću u svoje
privatne potrage za duhovnim značenjem.
Čini
se da je većina modernog fantasyja, bilo onog strogo
o arturijanskim legendama ili ne, napravljena po uzoru
na romanse sir Thomasa Malloryja i na Mabinogion.
Koliko god prekrasne i bogate bile keltska i velška
pripovjedačka tradicija, mislim da se, s rastom globalnih
komunikacija i kulturne svijesti, pisci okreću vlastitim
zemljama u potrazi za metaforom i pričom. Jednog se
dana nadam napisati priču smještenu u moj kraj, naseljenu
duhovima i silama Indijanaca koji su tamo živjeli
u prošlosti, a žive i danas. Neću uvoziti elfe i druga
bića s engleskog sela.
Mjesto
kralja Arthura u našem svijetu
Kako
ne živim u Britaniji, najveći dio onog što čujem o
njenim problemima okreće se oko eskapada kraljevske
obitelji. Koje, da budem poštena, ne smatram vrijednima
Arthurovog vremena i truda. Konačno, današnji skandali
blijede uz one Henrika VIII. (smijeh)
Mi
bismo se mogli teže priviknuti na Arthura nego on
na nas. Uzimajući doslovno ono što legende kažu o
njemu i njegovim svakodnevnim susretima s magijom,
njemu bi vjerojatno bilo lakše nositi se s pojavama
koje bi mu bile tajnovite i možda zastrašujuće: elektricitet
i sva njegova djeca, telefoni i jureći auti. Za današnje
ljude, koji žive u kulturi kojom dominira religija
Znanosti čija je prva postavka: stvari se moraju dokazati
racionalnom logikom da bi postojale, povratak kralja
Arthura bi okrenuo sve koncepte o stvarnosti i osobi
naglavce. Zbog čega se on možda i nije vratio. Ili
se možda vratio, u obliku koji se toliko dobro uklapa
u naš današnji svijet da ga ne možemo prepoznati.
Tko zna?
Velik
dio onog što pišem zasnovano je na bajkama i narodnim
pričama, naročito ono što sam pisala za malu izdavačku
kuću/ kazališnu grupu u Garrisonu u državi New York,
po imenu Art Garden (neka vrsta knjižwevnog časopisa
za pozornicu, sada "na ugaru"). Pisala sam
i za časopis o komparativnoj religiji Universal Thought,
koji više ne izlazi. A prošle mi je godine pripovjetka
"The Chain" objavljena u vampirskom fanzinu
Journal of the Dark. Trenutačno pokušavam napraviti
novu igru na ploči, zasnovanu na "pravilima"
bajki. I koja bi se trebala objaviti zajedno s kratkom
antologijom priča iz cijelog svijeta kao "ilustracijama"
za pravila ...
1996. (c) Ann Magill
|