UVODNA RIJEČ
Štovani SF fanovi,
kada smo uređivali prvi broj VIA GALACTICAE, nismo ni slutili koliki
ćemo boom napraviti, no drago nam je da je tako.Naime nakon šokantne Krstine tribine(na
kojoj smo promovirali prvi broj GALACTICAE) aktivnost oko ljubljenog nam književnog
žanra porasla je za 100% (barem).Ponovno kreće osječki SF fan-club GEA, u planu su nove
tribine izložbe i još ponešto.Obavezno si nabavite FUTURU 26 i HEROINU NOVU za prvi
mjesec 1995.Tamo ćete pronaći članke o našem fanzinu.
Drago nam je da naši pozivi na suradnju nisu ostali bez
odaziva.Naslovnica, strip i neki članci djelo su naših novih suradnika.Novi suradnici su
također i razlog što fanzin ima više stranica i kvalitetniju grafičku obradu.Stoga,
dragi fanovi javljajte nam se i dalje.Ponudite nam svoje ilustracije, tekstove, stripove,
priče...
Prvi broj GALACTICAE tiskali smo u samo tridesetak primjeraka.Packa
uredništvu jer smo toliko potcijenili broj SF fanova u Osijeku (Zanimljivost:uredništvu
je ostao samo JEDAN primjerak.Sva sreća da smo sačuvali originale).Ovaj broj ide u barem
sto primjeraka uz primjerke koje ćemo poslati fanovima u Zagreb, Varaždin, Rijeku,
Split, Đakovo, Kutinu i SAD - pozdrav lokalnim fanovima.
Toliko za sada. VIA GALACTICA broj 2 - čitajte!
Pozdrav, Davor Banović
UVODNIK br. 2
Prijatelji, čitatelji esefa,
kao što ste vjerovatno zamjetili drugobrojni uvodnik je sastavljen od
dva djela.Razlog bi trebali potražiti u velikom broju ZANIMLJIVIH članaka i samom
nedostatku prostora za moju završnu riječ.
Ja ću to iskoristiti i nadopuniti Davora kratkim pregledom rada
osječkog SF-cluba GEA.
GEA je sa svojim radom počela davnih sedamdesetih godina (ovog
stoljeća) kao tjedno okupljalište SF čitatelja.Ljudi zaslužni za osnivanje kluba su
Antun Janković(strašan ilustrator, kojeg se možda sjećate iz pokojnog Siriusa) i
gospodin koji je prisustvovao tribini ali ja nažalost nisam imao prilike upoznati
ga.Okupljanje se vršilo u prostorijama osječkog studentskog centra.Iako je pred rat klub
bio na laganom zalazu , klupska knjižnica je brojila pozamašan broj SF naslova.Nažalost
to blago za svakog esefovca je ili uništeno ili pokradeno za vrijeme općeg ratnog rasula
kakvo je nastalo.
Ti tužni podaci zamjenjeni su trenutnim relativno svjetlim stanjem
prijatelja esefa u Osijeku.Klub je zadržao svoje prijašnje ime, a vodstvo hmm...
nije.Unatoč svemu klub funkcionira i izvršava svoju osnovnu zadaću tj. zbližava ljude.
Nažalost morat ću napraviti još jednu nadopunu na uvodnik mog
prijatelja Davora u kojoj vam želim SRETAN BOŽIĆ I NOVU (1995.) GODINU.
Srdačni pozdravi, Aleksandar Kristek
JAMES BLISH
(1921.-1975.)
Američki pisac. Rođen 23. 05. 1921. u East Oreangu. Diplomirao je mikrobiologiju
1942., a zoologiju 1946., na sveučilištu Columbia. Svojom se strukom nikada nije bavio,
posvetivši se ubrzo profesionalnom pisanju i uredničkom zvanju. Godine 1968. seli se u
Englesku u kojoj ostaje do smrti.
James Blish je pripadnik malobrojnog kruga SF pisaca koji su doprinijeli prerastanju
ovog žanra iz paraliterature u književnost visokih umjetničkih stremljenja. Kao
teenager priključuje se kao fan jednom SF getu, pridruživši se newyorškoj grupi
futurijanaca.
Prvu priču je objavio u ASTOUNDINGU 1940.Uskoro se oslobađa negativnog utjecaja
američke predratne časopisne znanstvene fantastike i već pedesetih godina stvara niz
romana koji su ušli u klasiku žanra.Ova njegova djela odlikuju se jezičkom
složenošću i visokim intelektualnim nabojem, kao i naglašenim raskidom sa
antroporasizmom karakterističnim za znanstvenom fantastikom kembelove škole.
Nova su svojstva u punoj mjeri izražena u Blishovim djelima iz tog
razdoblja - u seriji LETEĆI GRADOVI (ZEMLJANINE VRATI SE KUĆI, ONI ĆE IMATI ZVIJEZDE,
TRIJUMF VREMENA i JEDAN ŽIVOT ZA ZVIJEZDE), romanu SLUČAJ
SAVJESTI i zbirci ZVIJEZDANE SPORE, možda najznačajnijem Blishovom
djelu.
Blish nastavlja sa spisateljskim radom i u šezdesetim i u sedamdesetim
godinama, no u tom razdoblju ne uspijeva nadmašiti dosege iz svoje ključne stvaralačke
faze.U ovom razdoblju nastavlja pisati o nekim temama koje su ga zaokupljale pedesetih, pa
tako nastavlja pretresati religijske konotacije SF žanra u ciklusu ZA TAKOVIM
ZNANJEM(ciklus obuhvaća pored tri SF djela - SLUČAJ SAVJESTI, CRNI USKRS, DAN POSLIJE
STRAŠNOG SUDA - i nežanrovski roman DOKTOR MIRABILIS).U isto vrijeme Blish
piše i komercijalna djela: više omladinskih SF romana, te ukupno
trinaest knjiga za popularnu seriju ZVJEZDANE STAZE.
Pod pseudonimom William Eteling, Blish objavljuje dvije izuzetno
značajne knjige eseja o znanstvenoj fantastici - STVAR PRI RUCI i VIŠE STVARI PRI RUCI.U
ovim djelima ocrtava jednu osobitu poetiku SF žanra sa vrlo visokim umjetničkim
standardima.Usporedo s tim je mnogo radio i na popularizaciji znanstvene fantastike i
njenom prihvaćanju u akademskim krugovima.
Godine 1959. Blish je dobio nagradu Hugo.
James Blish umire 29.07.1975. godine u pedeset i šestoj godini
života.
Pripremio: Davor Banović
NEBULA
Godišnja nagrada koju dodjeljuje "Udruženje američkih
spisatelja znanstvene fantastike" (SFWA).Za razliku od laičkog Huga koji izglasavaju
amaterski poklonici žanra, Nebula je zamišljena kao stručna, profesionalna
protivteža.Idejao da se osnuje ovakvo priznanje potekla je od pisca Loyda Biglla
Jr.Počev od 1966. Nebula se dodjeljuje svakog proljeća za najbolja pisana djela
znanstvene fantastike u prethodnoj sezoni(što znači da nagrada dodjeljena 1966. nosi
oznaku 1965.) i to u četiri kategorije za roman, kratki roman, novelu i priču.Od 1973.
ovome je pridodata još jedna kategorija, film, a od 1974. dodjeljuje se posebna Nebula za
životno djelo, takozvana "Velemajstorska nagrada" (od 1975. povremeno se
upriličuju i posebne nagrade za naročite zasluge na SF polju).
Pravo glasovanja za Nebulu imaju članovi SFWA, a sam čin glasovanja
sprovodi se u dva kruga.Nagrada koja se dodjeljuje ima oblik zavojite magline(otuda i
naziv) na kristalnom postolju, optočenom prozirnom plastičnom ovojnicom.Iako je trebalo
da odražava stručan ukus, Nebula se često poklapala s amaterskim Hugom.Od 1966. do
1976. objavljivane su godišnje antologije priča koje su osvojile Nebulu, odnosno koje su
bile u konkurenciji za ovu nagradu.
Pripremio Aleksandar Kristek
INTERVIEW: KRSTO A.
MAŽURANIĆ
VIA GALACTICA: Kako ste postali urednikom FUTURE?
KRSTO A MAŽURANIĆ: Ispričat ću vam prvo kako je nastao BAKAL
d.o.o. Bojan Krstić je radio u marketingu JAT-a- predstavništvo Zagreb.Kada je
1989.počeo raspad Jugoslavije, odlučio je prijeći u privatne poduzetnike.Osnovao je
Bakal d.o.o., podutzeće za grafički design.Bojan je bio stari fan, no oduvijek je bio
solo-trinker i čitao je za svoju dušu.Međutim, kako SIRIUSA više nije bilo ,Bojan je
odlučio nešto po tom pitanju.Tako je nastala FUTURA.
Prvi broj su promovirali u sferi.Tada smo se Bojan i ja po prvi put
susreli.Kako je Vlatko bio zauzet drugim poslovima, Bojan me nakon nekog vremena upitao bi
li ja htio postati urednikom FUTURE.Naravno ponudu sam objeručke prihvatio, i evo danas
sam urednik FUTURE.
V.G.: Što mislite o SF izdavaštvu u Hrvatskoj?
KRSTO: Znate kako je SF & F izdaju uglavnom
privatnici.Velike kuće ga ne izdaju, jer im se to ne isplati.Sada smo svjedoci poplave SF
& F izdanja, no ispričat ću vam nešto zanimljivo.Kada je 1983. izašao zakon o
izdavaštvu, jedino je u Hrvatskoj zabranjeno privatno izdavaštvo.Ne znam zbog čega, ali
tako je bilo.Godinu dana ranije, 1982.,Bruno Ogorelec, kojem sam bio partner, privatno je
izdao roman Frederica Pohla ČOVJEK PLUS.
Bilo je i novih izdanja u pripremi, no stigao je taj zakon, i tako smo
u bivšoj Jugoslaviji čitali knjiga beogradskih izdavača.Da nije bilo tog zakona, sada
bi SF & F izdavaštvo u Hrvatskoj već uvelike bilo razvijeno.
V.G.: Što mislite o SF & F autorstvu u Hrvatskoj?Ima li
hrvatski SF budućnost?
KRSTO: Hrvatskoj trebaju hrvatski autori.Najkasnije za godinu
dana očekuje se
izdavanje prvog domaćeg SF romana. Kao posljedica uslijedit će
objavljivanje domaćih romana.Prije ili kasnije, netko će objaviti drugi časopis.
V.G.: Favorizirate li više ideju ili stil?
KRSTO: Ako pripovjetka ne pokriva ideju, to nije to.SF čitaju
oni koji su mu dorasli.
V.G.: Uskoro će SFerakon.Znate li možda što se sprema?
KRSTO: Slijedeći SFerakon održat će se u svibnju' 95.Ako bude
počasni gost iz inozemstva, nemojte se iznenaditi.
V.G.: Što poručujete čitateljima GALACTICAE?
KRSTO: Vjerovali ili ne, VIA GALACTICA kao fanzin je izgledom i
sadržajem vrlo slična vodećim američkim fanzinima.
Pripremio Davor Banović
TRIBINA O ZNANSTVENOJ
FANTASTICI
U četvrtak, 24. studenog u osječkoj Gradskoj knižnici održana
je tribina pod naslovom "Najbolja videoteka na svijetu" Krste A.
Mažuranića.Krsto A. Mažuranić je slobodni umjetnik, prevoditelj i zaljubljenik u
znanstvenu fantastiku.
Mada naslov povlači za sobom asocijacije na video i videoteke Krsto A.
Mažuranić na vrlo domišljat i originalan način upućuje na naziv kao na dobro
upotrebljenu alegoriju za knjigu.
Nastavio je sa nabrajnjem svojstava idealne video kazete.To bi morala
biti video kazeta koju bi uvijek mogli nositi, koja bi mogla stati u džep i da nam za
njeno gledanje nije potreban televizijski ekran niti stalni izvor energije.
Kazetu koju bismo gledali, a da ne smetamo drugima, pa se njome
koristiti u redu za čekanje domovnica ili za vrijeme vožnje autobusom.Da svaka kazeta
bude odlične kvalitete.Takva kazeta već postoji to je(opet) - knjiga.Čije su jedine
mane to da iziskava određeni kvocijent znanja i povremeno predstavlja umni napor.
Gospodin Mažuranić nam je poslije skrenuo pažnju na kako
beletrističku tako i ozbiljnu književnost i njihovu pojavu tokom povijesti. Posvetio je
posebnu pažnju 19. stoljeću za kojeg smatra da je najdramatičnije u ljudskoj
povijesti.1801. izumljen je parni automobil, 1803. parna lokomotiva, 1834. žetjelica,
1839. parni čekić, nešto kasnije šivaća mašina, 1872.
pisaći stroj, 1854. hidraulički lift, bez kojega neboderi ne bi bili
mogući, 1810. izumljena je konzerva, 1863. margarin, 1840. kuverta i mar-kica.Toliko
izuma u tako kratkom roku naprama tisućljećima izumiteljske pasivnosti.Kao primjer
putovanje kopnom koje se do izuma parnog automobila ili vlaka odvijalo skoro u potunosti
isto kao i za vrijeme feničana ili starih rimljana - pješice ili na konju(kod imućnijih
kočije koje su bile skoro podjednako neudobne). Putovanje vodom takođe se nije
promjenilo popriličan niz odina sve do prvog parnog remorkera Charlotte Dundas (Robert
Fulton
popriličan niz godina kasnije).Krov nad glavom - kuće, bez neke
velike razlike od Sumerana (Keops) ili Gala. Tradicionalan način gradnje kamen na kamen,
drvo na drvo, blato i slama zamjenjuje 1824. Joseph Aspdin portland cementom i potpomaže
gradnju nebodera i općenito visokih građevina Elisha Otis izumom hidrauličkog lifta.
Krsto A. Mažuranić se sa književnosti uopćeno vraća na područje
koje dobro poznaje - znanstvenu fantasiku.On strogo odijeljuje više smjerova
fantastike.Maštanje može biti mistično(dozvoljeno je bilo što izmisliti),
fantastično(po dogovoru) i znanstveno fantasično(ono što se izmisli ne smije se
protiviti znanosti).Posebno je naglasio razliku između SF-a na papiru i SF-a na velikom
platnu koji je iznjedrio podugački niz besmisleno nazvanih znanstveno fantasičnim.Mislim
da prednjače naslovi poput "Napadi gigantskih paradajza" i "Invazija
petnaestmetarskih žena".
Svršetak tribine je bio proslavljen ponovnim okupljanjem osječkog SF
kluba GEA i zajedničkog odlaska u obližnj kafić gdje su se kovali, nadam se uspješni,
planovi za budućnost osječkog SF-a.
Gospodin Mažuranić je šest Bakalovih knjiga poklonio izbjegličkoj
knjižnici u Čepinu te sklopio ugovor sa antikvarnicom "Novom" (Gundulićeva 1)
pa se u Gundulićevoj mogu nabaviti poznati fantasy naslovi Bakalovih nakladnika.
Pripremio Aleksandar Kristek
KRATKI PRIKAZ SF
IZDAVAŠTVA U HRVATSKOJ
Do Domovinskog rata stanje u SF izdavaštvu bilo je
ništavno.Pregledavajući svoju zbirku, pronašao sam tri-četiri naslova na hrvatskom
jeziku.Nakon Domovinskog rata situacija se u potpunosti mijenja.Da li na bolje?
Davno ugasli SIRIUS zamjenjuje FUTURA.Nekada Vijesnik sada privatni
BAKAL.Jedini SF & F mjesečnik u potpunosti oslikava stanje na polju SF & F
izdavaštva.
Sve je u privatnim rukama.Koliko je to dobro toliko ima i negativnih
strana, najpozitivnije je to smo preplavljeni sa kvalitetnim izdanjima (moje osobno
mišljenje je da nisam pročitao lošu knjigu) i želja mi je da se tako stanje nastavi
(po planovima novih izdanja predstoji nam doista lijepa budućnost).
Ono što mi smeta u poplavi novih naslova, novih nakladnika i novih
radosti u čitanju omiljene mi literature jeste čitav niz nelogičnosti u radu
nakladnika.Imam osjećaj kao da žele svoj program zatvoriti u određena područja
eskluzivnosti.
Da pojasnim: Svi nakladnici svoja SF & F izdanja oglašavaju u
FUTURI.Kako sam u svom poslu u dodiru sa gotovo svim domaćim tiskovnama, na prste jedne
ruke mogu nabrojati sve oglase SF & F literature u ne SF publikacijama.Najvjerovatniji
je razlog novac.
Svaki SF nakladnik, osim SF-a, ima i drugi izdavački program. Koliko
je ljubitelja SF-a koji
čitaju i druge žanrove, a koji su upoznati s ostalim izdanjima SF
nakladnika?
O osobnom neslaganjima ili slaganja među nakladnicima ne želim
govoriti.
Pojedinačne poruke nakladnicima:
ALGORITAM - Hvala na ambicioznom planu.Iako je moje mišljenje da zbog
cijena i luksuzne opreme izdajete knjige za elitu.
SARA 93 - Kvalitetna izdanja i dobro pogođena oprema.Ranokup je dobra
ideja, ali tko će čekati i računati.
IZVORI - Krasan naziv biblioteke.Nešto ste stali s novim naslovima.
KZ ZAGREBAČKA NAKLADA - Stali ste na jednom izdanju.Gdje je Bradbury,
Niven?
FUTURA - Krsto je upoznat s mojim mišljenjem.Iako Asprin nije loš,
vrijeme je za nešto novo.
Gospodo nakladnici, nemojte ovo shvatiti kao kritiku, jer izdanja su
kvalitetna, samo je način na koji te knjige dolaze do čitatelja pogrešan.Ne mislim
ovdje na SF & F fanove nego i na one kojima je ova vrst literature nepoznanica.Ne
živi svatko u Zagrebu, da bi mogao prošetati do nakladnika i osobno ga upitati što je
izašlo iz tiska i kupiti knjigu.Dođite u Osijek i pokažite nam gdje možemo kupiti
vaša izdanja.
Pripremio Zvonimir Biber
|